Jak podróżować po Apulii – zwiedzanie Apulii samochodem

Zwiedzanie Apulii samochodem

W poprzednim poście razem z Jackiem i jego rodziną opisaliśmy trasę, którą pokonali samochodem z Polski do Apulii. Dziś zapraszamy Cię na relację ze zwiedzania Apulii samochodem. Oddaję głos Jackowi:

Zwiedzanie Apulii samochodem - trasa Apulia

Zaczęliśmy zwiedzać Apulię od jej stolicy, czyli od Bari. W poprzednim poście możesz przeczytać co zobaczyliśmy w Bari i co nam się najbardziej spodobało. A jeśli chcesz się dowiedzieć co zwiedzić w Bari, gdzie zjeść i jak poruszać się po mieście, pobierz darmowy przewodnik po Bari.

Pierwszy etap podróży

Bari – Polignano a mare

Pierwszy dzień naszych wakacji w Apulii spędziliśmy w Bari, a następnego dnia po śniadaniu wyjechaliśmy do Polignano a mare – 36km i 40 min. jazdy autem. Nocleg znaleźliśmy podczas parkowania – pomogła nam kartka z ogłoszeniem AFFITASI, czyli NA WYNAJEM. Był to B&B Meraviglioso, w którym wynajęliśmy dwupokojowy apartament na 4 osoby, ale spokojnie zmieściłoby się 6 osób. Mieliśmy klimatyzację, kuchnię, pralkę, taras, a nawet prywatny parking – miejsce godne polecenia. W Polignano spędziliśmy jedną noc.

Zwiedzanie Apulii samochodem - B&B Meraviglioso

Polignano to jedno z moich ulubionych miejsc na południu. Lubię je za atmosferę, spokój, widoki, występy młodych talentów wieczorem na placu. W Polignano wszechobecny jest Domenico Modugno – jego pomnik, sklepiki nazwane na cześć jego najsłynniejszej piosenki „dipinto di blu”, „Nel blu….”. Spodobało nam się również plażowanie i widok 14-latków skaczących ze skarpy do wody. Uroku temu miasteczku dodaje tłok wieczorem na placu Vittorio Emmanuele II, most, który nocą zamienia się w deptak oraz winiarnia (Cantina Lattaviano, Via S. Vito 52 – najlepsze wino negroamaro).

Zwiedzanie Apulii samochodem - plaża w Polignano

Zwiedzanie Apulii samochodem - widok na plażę

Zwiedzanie Apulii samochodem - wieczorne występy

Zwiedzanie Apulii samochodem - Cantina Lattaviano

Drugi etap zwiedzania Apulii samochodem

Polignano a mare – Monopoli – Locorotondo

Kolejnego dnia naszej podróży wyjechaliśmy do Locorotondo na nocleg, ale wcześniej zatrzymaliśmy się w Monopoli. Było to 10 km od Polignano (straszny upał… ponad 33stC i absolutny brak powietrza).  Spotkaliśmy po drodze ślub w pięknej katedrze Maria Santissima Della Madia. Spacer po mieście, kościoły z czaszkami i zamek, który był nieczynny, bo był czas sjesty- to nasze wspomnienia z Monopoli

Zwiedzanie Apulii samochodem - katedra w Monopoli

Zwiedzanie Apulii samochodem - Monopoli

Zwiedzanie Apulii samochodem - restauracje

Po południu dojechaliśmy do Locorotondo – 25 km od Monopoli, gdzie zatrzymaliśmy się na dwie noce. Nocleg mieliśmy 3,5 km od miasta, w domku trullo, który znalazłem na Airbnb będąc jeszcze w Bari. Współrzędne GPS wskazane przez właściciela określały miejsce na środku pustej drogi, musieliśmy się troszkę natrudzić ze znalezieniem zarezerwowanego domku i dogadywać z właścicielem tylko po włosku .

Zwiedzanie Apulii samochodem - Locorotondo

Trzeci etap podróży

Locorotondo – Alberobello – Torre Canne – Ostuni

Kolejnego dnia pojechaliśmy do Alberobello (nie spaliśmy tam, mieliśmy do pokonania niewiele ponad 12km). Alberobello to piękne turystyczne miasteczko, w którym można podziwiać domki trulli. Na ulicach słychać muzykę, a w lokalnych sklepikach można zrobić udane zakupy. Jedyny niemiły akcent to pan na stacji benzynowej, który tankował samochód i wkładał pieniądze do kieszeni bez wydawania paragonu.

Zwiedzanie Apulii samochodem - Alberobello

Wróciliśmy do naszego domku, który, jak się później okazało, był pomieszczeniem dla kóz, albo innego żywego inwentarza 🙂 Tego samego dnia pojechaliśmy do Torre Canne na plażę (18 km).

Kolejnego dnia wyjechaliśmy z domku w kierunku morza, niestety ceny noclegów były mało atrakcyjne, więc po zjedzeniu dziko rosnących fig z drzewa na pobliskim parkingu pojechaliśmy do Ostuni

Czwarty etap zwiedzania

Ostuni – San Cataldo – Lecce – Ruffano

Znaleźliśmy miejsce w hotelu – ale pokój na jedną, max 2 osoby, a nie 4. Sympatyczna starsza pani zadzwoniła do jakiejś znajomej i takim cudem znaleźliśmy się w pałacu (Centro Della Spiritualita’) u sióstr zakonnych. Był jednak jeden warunek – miałem koniecznie dogadać się z nimi po włosku 🙂 Kawa u siostrzyczek kosztowała 0,80 €, można było wykupić śniadania, pokoje były bardzo czyste. Przyjemnością były spacery po parku leżącym tuż za pałacem, a siostrę przestrzegająca przed „zanzare” – komarami, zapamiętamy na zawsze :).

Zwiedzanie Apulii samochodem - nocleg w Ostuni

Miasteczko piękne i całe białe, w krętych uliczkach spędzaliśmy miłe popołudnia i wieczory. W mieście natknęliśmy się na pchli targ – istne muzeum rzeczy niekoniecznie drogich, ale codziennych sprzed 40 czy 100 lat. Pojechaliśmy też na plażę w okolicach San Cataldo.

Zwiedzanie Apulii samochodem - Ostuni

Po dwóch dniach w Ostuni ruszyliśmy do Lecce (80 km), gdzie zachwycaliśmy się barokiem pierwszy raz w  życiu (nikt z nas za tym stylem nie przepada, ale w Lecce to zupełnie inna bajka). W Lecce zobaczyliśmy piazza Sant’Oronzo, amfiteatr z czasów rzymskich, piękną katedrę oraz spróbowaliśmy nowych smaków  – pizzo – bułeczki z cebulą, ostrą papryczką, oliwkami i pomidorami.

Zwiedzanie Apulii samochodem - pizzo

Po całym dniu w mieście pojechaliśmy do Ruffano (kolejne 50km), bo tam mieliśmy nocleg.

Część piąta zwiedzania Apulii samochodem

Ruffano – Otranto – Leuca

Mimo popołudnia miasto było zupełnie puste, nawet nie można było zapytać o drogę. Na szczęście po chwili wyszła z domu bardzo starsza pani i pomogła znaleźć miejsce naszego noclegu zarezerwowanego kilka dni wcześniej. Turystów w Ruffano nie było, my sami staliśmy się atrakcją dla ludzi siedzących przy stolikach przed kafejkami. W Ruffano życie toczyło się po 22.00 – dzieci na huśtawkach, dorośli na lokalnych przekąskach kupowanych z obwoźnego baru. Z praktycznych spraw – był LIDL :).

Wynajęte mieszkanie miało 200 lat i było fantastyczne: z piecem do pizzy i starymi płytkami na podłodze, a co najważniejsze z klimatyzacjąZostaliśmy tam również na dwie noce.

Zwiedzanie Apulii samochodem - nocleg w Ruffano

Z Ruffano pojechaliśmy do Otranto – 37km. Miasteczko piękne, ale pełne turystów – taki kurort nadmorski. Widzieliśmy katedrę z podziemiami, bazylikę, piękną plażę i zamek Castello Aragonese.

Zwiedzanie Apulii samochodem - Otranto

Z Otranto pojechaliśmy do Leuca – 58 km. Miejscowość Santa Maria di Leuca to punkcik na samym końcu Apulii. Umownie jest też to granica stykania się dwóch mórz – Adriatyckiego i Jońskiego. Pływając po morzu wynajętym jachtem podziwialiśmy przepiękne widoki!

Zwiedzanie Apulii samochodem - groty

Etap szósty

Ruffano – Taranto – Matera

Z Ruffano ruszyliśmy do Matery 230 km (ok. 3 godzin). Po drodze zatrzymaliśmy się w  Taranto – miasto z pięknym mostem pomiędzy Mare Piccolo a zatoką. Teren nieco inny niż ten, który widzieliśmy jak dotąd w Apulii, pusto – mało samochodów, mało miejscowości.

Dalej, pojechaliśmy do Matery – miasto robi wrażenie, tym bardziej, że byliśmy po lekturze artykułu z lat 60-tych o zarazach, biedzie i wszechobecnej śmierci w tych okolicach. Z Matery zapamiętamy kościółki, pamiątki, i – odłupany podczas zejścia przez most na linach – cudowny kamyk, który moje córki noszą do szkoły na klasówki, a także muzeum z trzema wyżłobionymi w skale kościołami, gdzie modlono się w czasach prehistorycznych.

Zwiedzanie Apulii samochodem - Matera

Zwiedzanie Apulii samochodem - Matera widoki

Powrót do Polski

Matera – Foggia – Pescara

Wyjeżdżając z Matery rozpoczęliśmy powrót do Polski. Z Matery wyjechaliśmy przed 17.00 i dojechaliśmy do Pescary przez Foggię (350km) na 20.30. Nocleg z wygodnymi łóżkami i śniadaniem mieliśmy blisko autostrady.

Winietę kupiliśmy w Austrii, natomiast czeską mieliśmy miesięczną. Z Pescary zrobiliśmy 1600 km i znaleźliśmy się pod Krakowem kolejnej nocy. W ten oto sposób zakończyliśmy naszą wspaniałą wyprawę do Apulii, pozostały nam po niej piękne wspomnienia i ochota na więcej!

Koszty podróży i noclegów

Ceny aktualne na lipiec 2016, 1 € = 4,43 zł. Trasa (dojazd do Włoch + objazdówka po Apulii + powrót do Polski) kosztowała nas prawie 500 €Noclegi wyniosły nas o 200 € więcej – 700€, mimo iż staraliśmy się wybierać tanie zakwaterowanie. Dwa pierwsze noclegi z tabeli oraz ostatni to noclegi na trasie, pozostałe są miejscami noclegowymi w Apulii.

Koszty podróży autem

Podróżowaliście po Apulii samochodem? Jaki jest Wasz pomysł na trasę wycieczki objazdowej? Podzielcie się nią w komentarzach!

Ogromnie dziękuję Jackowi i jego rodzinie za inspirację do wpisu o podróżowaniu samochodem, za wielką pomoc w pisaniu tekstu, za piękne zdjęcia autorstwa rodziny S. A teraz przeczytaj, co napisali o sobie Jacek z rodziną:

Jesteśmy  4 – osobową rodziną (żona, dwie córki 11 i 18 lat i ja). Kochamy podróżować samochodem po Europie. Wspólna podróż nie jest złem koniecznym, ale czasem, który z radością spędzamy razem, to tak naprawdę przyjemność sama w sobie. W wyjazdach każde z nas poszukuje czegoś innego: wyzwań, smaków, zapachów, widoków, ludzi…Mimo tych różnic – zawsze znajdujemy kierunek kolejnej „wyprawy”. Samochód, mimo drobnych niedogodności, daje nam prawdziwą wolność i ogromne możliwości.
Samochodem zwiedzaliśmy: Litwę, Słowację , Czechy, Niemcy, Węgry, Chorwację, Albanię, Austrię, Czarnogórę, Słowenię, Bośnię, Francję, Hiszpanię i oczywiście Włochy.